Boca Chica en Boquete - Reisverslag uit Boquete, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Boca Chica en Boquete - Reisverslag uit Boquete, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Boca Chica en Boquete

Door: WJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

28 December 2012 | Panama, Boquete

Vrijdag 21 december
We staan vroeg op. Met de taxi naar het busstation van David en dan met de bus van 7 uur naar Boca Chica. Hiervandaan willen we een bootje huren en ons de hele dag tussen de eilandjes door laten varen, en een beetje snorkelen boven de koraalriffen. Onze onderhandelingsvaardigheden leveren ons 2 uur extra op de boot, maar wel voor de hoofdprijs. Geeft niet, wij blij en hij een goeie kerst dit jaar. Onze Capitan Carlos is niet heel erg spraakzaam en spreekt geen Engels, alles dus in het Spaans. Strakjes weten we dan weer wat Spaanse namen voor de vissen die we gaan zien.
We varen echt een eind buitengaats, wat goed is, want in ons boekje hadden we gelezen hoe verder hoe helderder het water. Bij een eiland uit een plaatjesboek (klein strandje, palmbomen, verder helemaal groen en koraal onder water) gaat WJ snorkelen. Claudia wacht het nog even af en werkt aan haar tan. Vind het nog een beetje troebel, maar wel mooi. Dan gaan we verder, intussen ook turend over de zee naar eventuele roggen, schildpadden of dolfijnen. Hier gaat Claudia ook snorkelen, maar ja, dan moet je uiteindelijk wel weer terug in de boot zien te komen... Dat was dus de laatste keer snorkelen voor Claudia vandaag. WJ gaat op een derde plek ook snorkelen, maar eerlijk gezegd lijken de 3 locaties wel veel op elkaar, zowel qua vis als qua omgeving. Om half 2 zijn we het zat en varen terug. Eten wat eenvoudigs in het dorp en gaan per taxi en minibus terug naar David. De taxi was ook niet helemaal geschikt voor de Panamese drempels in de weg.
We hangen de middag nog wat in de hangmatten van de achtertuin van ons hotel Bambu - Claudia wil ook graag nog een cursus "hoe kom ik in een hangmat" - en we eten aan de overkant. Lekker makkelijk.

Zaterdag 22 december
We ontbijten in Bambu. Het is voor hun de 2e dag dat ze ontbijt serveren dus we zijn nog soort van proefpersoon. We geven positieve feedback, geven wel aan dat Cheesburger-kaas ongesmolten niet geweldig smaakt, maar zeuren niet over de smaken van de koffie en de thee hier. De koffie smaakt hier soort van aangebrand en in de thee stoppen ze hier de hele Indische kruidentuin. En met "hier" bedoelen we ongeveer heel Midden Amerika.
Vandaag gaan we naar Boquete. In Boquete is veel hoger in de bergen en het is daar 10 graden koeler en daar verlangt WJ al weken naar. Heerlijk om weer een laken over me heen te moeten trekken 's nachts. We komen daar per taxi, bus en taxi op een locatie waar ze 189 dollar per nacht rekenen. Toch maar even verder kijken en we belanden op dezelfde helling bij een veel voordeliger alternatief. Hier hebben we een klein huisje met keukentje tot onze beschikking. 's Middags nemen we een van de aanbevolen busroutes en rijden naar Lerida. Dat is een zeer bekende koffieboerderij hier. We nemen een koffie en een thee, maar hierop past hetzelfde commentaar als vanmorgen. Erger, ze hebben hier ook nog kaneel op de koffie gedaan. Onze darmen zijn niet wat ze horen te zijn, we zullen de details besparen, dus we gaan niet rondwandelen maar terug naar het hotel. Helaas zijn nu alle busjes vol en na 3 kwartier wachten krijgen we een lift terug naar het dorp van een heel aardig Engels stel. We kijken nog even bij de I, krijgen hier wel de informatie die we zoeken, kopen een plattegrond en gaan terug naar de WC in ons huisje. 's Avonds gaan we voor de eerste keer "koken". Soep uit een pakje en rijst met blikgroente.

Zondag 23 december
Het heeft vannacht flink geregend en het miezert vandaag de heeeeele dag. We blijven lekker thuis uitzieken en doen het rustig aan. WJ doet nog een poging bij El Explorador, waar een bijzondere tuin moet zijn, maar er is geen mens te bekennen hier en om zo maar iemands tuin in te wandelen? Terug naar ons huisje. We mogen gebruik maken van de computer van Gustavo en Karla, die hier werken. Maar diverse letters doen het niet op die computer. We checken alleen email en laden enkele foto's op, want tekstverwerken is echt niet te doen.
Gustavo heeft kennelijk zo'n medelijden met dit zieke koppel dat we 's avonds nog een maaltijd aan de deur krijgen aangeboden. Goed gekruide inktvis met aardappel en salade. WJ heeft er heerlijk van gesmuld, maar Claudia kon echt geen hap binnen krijgen.

• 28 December 2012 - 11:04

Rinus:

Nu, dat was ineens een hele lading reisverslagen. Leuk, behalve dan de stukken waaruit blijkt dat Claudia nogal beroerd was en dat Montezuma´s wraak jullie te pakken heeft gehad. We zijn bijna weer helemaal bij. Tja. je moet in Amerika ten Z van de USA met alles rekening houden en bewegwijzering is niet een van de sterkste kanten. Hier moet je maar zien dat je ergens komt, richtingwijzers behalve naar 2000 km verderop zijn er bijna niet. Dus veel kaart kijken en indien nodig vragen. En dan maar hopen dat de bevraagde weet waar hij/zij het over heeft. En natuurlijk staan lang niet alle wegen (meestal onverhard) op de kaart. Overigens kwam ik er gisteren pas achter dat bij sommige berichten foto´s zaten. Fraaie foto´s van die ara´s en van de araçari (kleine toekan). Complimenten.

• 29 December 2012 - 04:37

Claudia & WJ :

Bedankt voor de complimenten. Koorts is over, alleen nog een naar hoestje. Onze foto's zijn zo'n 3 tot 5 mb per stuk, dus foto's opladen kan alleen met een goede internet verbinding en een goede computer. Via de tablet lukt het namelijk niet.