Van Puerto Viejo naar La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Van Puerto Viejo naar La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Van Puerto Viejo naar La Fortuna

Door: WJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

12 December 2012 | Costa Rica, Fortuna

Dinsdag, 11 december
Het wordt weer een reisdag. De tweede bus naar San Carlos vertrekt om 8.30. Ontbijtje bij het bakkertje om de hoek, tassen pakken en op naar de bushalte. Er staat om 8 uur al een rij te wachten dus wij vragen of zij op de bus naar San Carlos staan te wachten. Si. Dus achter aansluiten om verzekerd te zijn van een zitplaats. En maar weer bidden dat de mensen voor ons niet de stoel in standje lig zullen zetten, want onze knieen zijn al ingeklemd. Ik krijg nog een gratis stoelmassage van een kindje achter me die kennelijk wat energie te veel heeft, maar het voelt toch anders dan de 1e klas KLM stoel. Na 10 km stappen dezelfde Nederlanders (Mark en Melissa, weten we inmiddels) in onze bus. Die zitten vanaf San Jose al in dezelfde bussen en boten als wij, zonder dat we ooit iets hebben afgesproken. In San Carlos wachten we 1 uur voor de overstap en worden in deze rit begeleid door Costaricaanse rapmuziek uit de telefoon van onze buurman. Net te hard voor het luidsprekertje van zijn telefoon en niiet helemaal onze smaak. In Fortuna stappen we uit en worden verwelkomd door een legertje toerorganisatoren. We zeggen tegen elkaar dat we eerst van die verkopertjes af moeten zien te komen, maar ook hier wordt Nederlands gesproken. We gaan met zijn vieren toch even naar zijn winkeltje, krijgen een kaartje van de streek en gaan met de taxi als eerste naar de autoverhuur. We willen namelijk tijd winnen.
Nou, een auto huren gaat niet zo snel hier in Costa Rica. Om 2 uur komen we binnen, de man spreekt heel gebrekkig Engels, dus moeten we maar ons Spaans op hem uitproberen. Zij hebben keus uit 2 auto´s. We kunnen de auto aan de Panamese grens afgeven en hij wordt voor slechts 300 dollar terug gereden. Dat vinden we wat duur. Verder moet je extra bijbetalen als je allebei wilt besturen, maar dat moet ook als Claudia´s creditkaart voor WJ als bestuurder betaalt. Nou, dan betalen we toch contant? Nee, je kan alleen een auto huren met een credit kaart. Afijn, we zullen jullie de verdere onderhandelingen besparen, maar 3 uur later reden we met een iets te grote auto het terrein af en toen was de dag wel ongeveer voorbij. We overnachten dus in La Fortuna in een hotel met zwembad.
Dus eerst afkoelen in het zwembad!!! Op de rand van het kikkerbadje zit een..... kikkertje natuurlijk. En 10 m verderop in het gras lopen 2 nog ongedefinieerde zoogdieren. Soort agouti met een hele spitse snuit en een rattenstaart. Intussen hebben we hun als opossum (buidelrat) gedefinieerd. Bij onze hotel kamer springt een pad net weg en er zift een groene vlinder op het deurkozijn. Ook hier zitten de meeste beesten op de meest onverwachte plekken. We hebben heerlijk gegeten en Claudia heeft een veelkleurige tas gekocht.