Panama stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Panama stad - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Panama stad

Door: WJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

29 December 2012 | Panama, Panama-stad

Zaterdag 29 december
Gisteravond laat vonden we een briefje op de deur dat we onze credit kaart in de taxi hadden laten liggen. Gelukkig was het de huischauffeur van onze B&B die het vanmorgen heeft gebracht. Verder moesten we vandaag verhuizen van kamer, want die van ons was gereserveerd vanaf vandaag. 2 redenen dat we niet vroeg konden vertrekken de natuur in. Maar vanaf ons balkon was weer van alles te zien. Vleermuizen om half zeven, zijde aapjes om kwart voor zeven, daarna heel veel vogels inclusief parkieten en toekans en 2 eekhoorntjes die grote moeite hadden om bij de bananen aan een touwtje te kunnen komen.
Tassen gepakt, in de locker gedaan en op zoek naar leuke marktjes in de stad. De eerste markt was op een nagemaakt Indianendorp, waarvoor we toegang moesten betalen. Dat hebben we dus niet gedaan. Op zoek naar de 2e markt. Wij steken een straat over en gaan op richtinggevoel een andere straat in. We worden binnen 20 m 3x achter elkaar door 3 verschillende mensen gewaarschuwd dat we die wijk niet in moeten lopen. Veel te gevaarlijk. Terug naar het hotel en nu per taxi naar de volgende markt in Panamastad. De markt is best gezellig en de winkeltjes zijn best leuk, maar we kunnen echt niets vinden dat ook maar een klein beetje de moeite waard van het kopen is. Het was leuk geweest om wat souvenirtjes mee te nemen voor vrienden en famillie of voor onszelf een herinnering te kopen, maar indien wij het zelf zouden krijgen, zou het presentje dezelfde week in de prullenbak verdwijnen. De handwerkjes hier zijn allemaal kopieen van elkaar, er zit werkelijk niets interessants tussen. Jammer, maar scheelt ons weer bagage. Daarbij was er net een lading van een Amerikaans cruise schip losgelaten, waardoor alle prijzen verdrievoudigen.
Verder door de oude stad heen gewandeld, maar het was zels te heet om in de schaduw te zitten. Naar een airconditioned shopping mall dan maar. Heerlijk ijsje genomen en genoten van de koelte, maar hoeveel winkels daar ook zijn, ook daar niets van waarde te koop.
We zijn nu weer bij onze B&B en hebben voor de 2e keer vandaag aapjes gezien voor het balkon. We hebben een nieuwe kamer, nu met ligbad, gaan strakjes lekker opfrissen en wat eten. Morgen mogen we naar huis. We zien daar best naar uit. Het kan ons straks niet koud genoeg zijn in Nederland.

We hebben redelijk Spaans leren spreken in de afgelopen weken, maar achteraf gezien hebben we wel een aantal keren gekke dingen gezegd tegen die Midden-Amerikamen. Wat zullen ze wel gedacht hebben toen ik vroeg waar ik mijn pinda mocht wassen. Nog gekker, ik haalde de woorden voor "langzaam" en "neemt u mij niet kwalijk" door elkaar. Ik heb dverse obers aangeroepen met "despacio" in plaats van "disculpo" en vond het vreemd dat bij wegwerkzaamheden zo vaak verontschuldigingen werden aangeboden. Een aantal keren ook gezegd dat ik slim ben in plaats van klaar. Een aantal blikken die ons zijn toegeworpen kunnen we achteraf wel verklaren.

Dit is waarschijnlijk ons laatste reisverslag. Morgen verwachten we geen spannende dingen meer mee te maken. We gaan heel rustig aan doen en om 7 uur morgenavond zitten we als alles goed gaat in het vliegtuig.
We zien er naar uit jullie snel weer te zien!