Van Bocas del Toro naar Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Van Bocas del Toro naar Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Van Bocas del Toro naar Panama

Door: WJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

29 December 2012 | Panama, Panama-stad

Donderdag 27 december
Vandaag is een reisdag. 's Morgens om kwart voor 6 op de boot naar het hoofdeiland. Daar kunnen we de snelboot van 6 uur nog halen, maar ja, een kaartje kopen in Panama kan even duren... De computer loopt vast en moet opnieuw opgestart worden. De kapitein van de boot staat intussen naast mij bij de kaartverkoop te wachten of het nog wat wordt. Ik vraag of we zonder kaartje op de boot mogen, want ik heb al betaald. Dat kan natuurlijk niet, we krijgen alsnog een kaartje en de boot vertrekt bijna 10 minuten te laat. Niemand vraagt vervolgens om ons kaartje, maar we zijn wel volgens de regels op de boot gekomen. Via de taxi bij het busstation en daar blijkt dat we gereserveerd hebben voor de verkeerde datum. Ik geloof er geen klap van, want onze namen staan gewoon genoteerd op vandaag, maar we krijgen kaartjes van de bus die pas om 8.30 uur vertrekt en we kunnen niet naast elkaar zitten. Bijna 2 uur wachten op een heel saai busstation... Vervolgens hebben we een goeie bus met heerlijke stoelen, dus deze dag kan nog eens meevallen. Enige bijzonderheid van de reis is de dame met tamme papegaai, die de hele reis geen geluid heeft gegeven, maar wel vrij kon bewegen. Om kwart over 7 komen we aan in Panama stad. We bellen een B&B die ons interessant lijkt en die heeft plaats. Voor achten hebben we een dak geregeld en we eten een "dial for delivery". Deze avond hebben we voor het eerst in weken een computer die vergelijkbaar is met Europese standaarden en werken onze emails en deze verhalenbundel bij.
Vrijdag 28 december
Onze B&B is gesitueerd in Panama stad op een heuvel met heel veel groen vlakbij het Panama-kanaal. Om half zeven 's morgens ontwaakt de natuur en die weet dat er fruit en zaad hangt vlak naast ons balkon, waarop wij ontbijten. We zien op minder dan 3 meter afstand de meest uiteenlopende vogels en zijdeaapjes van de bananen eten en genieten met volle teugen. Het is niet bij te fotograferen. We gaan wandelen naar de top van de heuvel en zien onderweg nog eekhoorn, agouti, toekan, een luiaard en natuurlijk prachtig uitzicht over de stad. Dan gaan we naar het Metropoltan park en wandelen ca. 2 uur rond. De lijst wordt aangevuld met nog meer vogels, hagedissen, schildpadden, kaaiman en de prachtigste vlinders.
Daarna gaan we naar de sluizen van Miraflores in het Panama kanaal. Waar iedereen vanuit de hele wereld heel hoog van opgeeft vinden wij een redelijk saaie reisbestemming. Ja, het is best interessant hoor, om zo'n enorm schip door een sluis te zien varen, maar het duurt ons echt veel te lang. We sjezen door de exhibitieruimtes heen en intussen is het heel hard gaan regenen. Met de taxi gaan we terug naar de stad en daar is het droog. We lopen over de pier en de 3 eilanden aan die pier met uitzicht over de stad en de brug over het kanaal. Dan terug naar onze B&B, douchen en avondeten in Casco Viejo, het oudste deel van de stad. Lekker gegeten en nu zijn we weer terug op onze B&B en voor het eerst een beetje actueel met onze reisverhalen.