Van Boquete naar Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Van Boquete naar Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Van Boquete naar Bocas del Toro

Door: WJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

29 December 2012 | Panama, Bocas del Toro

Maandag 24 december
Om 4 uur vannacht is de stroom uitgevallen. Hebben we een eigen keuken, kunnen we geen eitje koken, niet warm douchen en de afwas met koud water doen. We ruimen de boel zo goed mogelijk op en laten het overbodige eten (en dus ook verse eieren) achter voor Gustavo en Karla. Gustavo brengt ons naar de bus, want hij vindt de taxis te onbetrouwbaar hier. We hebben om 8 uur een rechtstreekse bus naar Bocas del Toro, een groep eilanden in het uiterste noordwesten van Panama. Onderweg zien we dat de weg van Boquete naar David wordt uitgebreid, maar dat er midden in het nieuwe asfalt nog de telefoonpalen staan. De eigenaar van de telefoonpalen heeft een dusdanig absurd bedrag gevraagd voor het verwijderen ervan dat de hele wegaanleg is stilgelegd. Naar onze mening is er pas in 2250 pas genoeg verkeer om een wegverbreding nodig te maken, dus ze hebben nog wel even. We rijden door een prachtige omgeving door de bergen en groen en zien dat Boquete zo'n beetje de enige plaats in Panama is, waar het regent. Er hangt 1 hele grote wolk in het dal ten oosten van de vulkaan Baru precies boven Boquete. Onderweg ziet WJ nog een luiaard in een boom en denkt dat dat nog heel bijzonder is. Bijna op het eindpunt ligt er een luiaard midden op de weg. Je moet hier gewoon met een helm op door het land om niet door een vallende kokosnoot of luiaard te worden getroffen.
We komen vlot aan in Almirante, waar we op de boot worden gezet richting Bocas del Toro. Het is 25 minuten met een behoorlijk snelle boot. In de haven van Almirante ligt een enorme containerschip met alleen maar Chiquita containers. Vanuit Bocas is het 3 minuten varen naar ons hotel Buccaneer op een eiland verder. We hebben een kamer op het strand met palmen en uitzicht op een ander palmeneiland. Restaurant op 30 meter van onze voordeur. Dit jaar geen witte kerst voor ons. We laten een zak volle was voor ons wassen, da's beter dan zelf alles verzieken, gaan met de boot terug naar het hoofdeiland voor 2 flessen wijn en chips en boeken een tocht met de catamaran voor morgen. We reserveren een tafel voor vanavond 8 uur voor de deur.
Kerstdiner is lekker, maar niet wat wij ervan zouden maken. 24 december is het echt razenddruk in ons restaurantje, dus dat zal wel de meest speciale avond van de kerst zijn hier in Panama. Wij genieten van onze omliggende tafels, waar een man de hele avond alleen maar belt voor zaken en zijn vriendin uit verveling maar de tafel gaat poetsen of een stel meiden die ongeveer elke 10 seconden een hand door hun lange haren halen om er maar zo popperig mogelijk uit te zien voor hun macho vriendjes.
Dinsdag 25 december
Vanmorgen gaat het restaurant speciaal voor ons om 8 uur open zodat wij op tijd op de catamaran kunnen stappen. Het heeft gisteren en vannacht de hele dag geregend, dus we hopen maar op beter weer vandaag. We zijn op tijd op het hoofdeiland en stappen met nog 12 anderen op de catamaran. De schipper is een Duitser die al 20 jaar in het buitenland woont en sinds een jaar toeristen op deze catamaran rondvaart. Al na 20 minuten geeft hij het roer over aan WJ. Verder hoeft niemand iets te doen, want hij regelt alles. Al om 10 uur zijn de eerste toeristen aan het bier. We varen naar "dolphn bay" en ja hoor! Eindelijk zien we onze eerste dolfijn. De tuimelaars zijn niet heel enthousiast over ons en gaan verder met fourageren, maar we hebben er tenminste 3 gezien. WJ snorkelt op 2 fantastisch mooie locaties en ziet prachtig gekleurde vissen, maar ook zeesterren, zeeegels, een naaldvis en inktvissen. 's Avonds maken we onze eerste fles wijn op en eten we weer in ons restaurant voor de deur.
Woensdag 26 december
We gaan met de Nederlandse manager mee naar zijn restaurant Playa Bluff op het hoofdeiland Colon. Daar hebben ze een mooi terrarium met vele soorten kikkers in rood, blauw, groen, zwart... en buiten een zwembad. Om 12 uur gaan we 3 en een half uur wandelen met gids. We zien verbazingwekkend veel dieren op dit eiland. Zeker 6 verschillende soorten kikkers, prachtige vogels en vlinders, een kaaiman, vleermuizen, apen, een aantal luiaarden, maar ook een waterval en hele imposante bomen. Drijfnat van het zweet komen we terug en we zijn blij dat we onze geleende laarzen mogen uittrekken. Van de verse blaren zullen we nog de hele vakantie last hebben, maar het was zeker de moeite waard.Wat zijn we blij als we in het zwembad kunnen afkoelen en we eten een catch of the day met patat. We bewonderen de plaatselijke surfhelden en gaan terug naar onze kamer. 2e fles wijn en dan naar bed.
We hebben de afgelopen dagen weer ongelooflijk veel geluk gehad met het weer, want in december regent het meer dan het droog is in Bocas del Toro en wij hadden weer eens het mooiste deel van de maand.