San Jose - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu San Jose - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

San Jose

Door: WJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

07 December 2012 | Costa Rica, San José

Donderdag 6 december
We gaan vandaag San Jose verkennen. Mooie stad, vergeleken met Merida, Belize City en Guate. We lopen diverse markten, pleinen, winkelstraten en parken af en zien heel veel van de plaatselijke ambachtskunsten: schilderijen, bewerkte palmnoten, mooi houtwerk, geweven tassen in felle kleuren en een fluitje dat van verschillende kanten een kop van een ander dier heeft, zoals toekan en stier. We genieten van live straatmuzikanten van alle kwaliteiten, eten wat in een overvol restaurant (moet dus goed zijn) en gaan weer naar een andere toeristinfo. Ook hier geweldige nuttige info ontvangen dus we kunnen vanavond de reis gaan plannen zonder toeroperator. Het valt ons op dat er wel heel veel winkelpersoneel rondloopt voor weinig klandizie. Als je hier schoenen gaat kopen, krijg je met 3 personeelsleden te maken. In de meeste restaurants zijn meer obers dan eters. In de avond spreken we nog uitgebreid met een Nederlander die al 7 jaar in Costa Rica woont, dus nu zijn we voorbereid. Hij vertelt ons ook dat het wettelijk bijna onmogelijk is om hier personeel te laten multitasken. Vrijwel iedere winkel en restaurant heeft bijvoorbeeld 1 persoon die alleen belast is met de kassa. Ook als er veel klanten zijn, zal deze de kassa niet verlaten om mee te helpen. Rare mensen die Costaricanen.
We maken een planning en al snel blijkt dat we meer willen dan waarvoor we tijd hebben en moeten schrappen in het wensenlijstje. Het moet lukken. Morgen gaan we naar Tortuguero aan de noordoostkust.