van Bacalar naar Flores - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu van Bacalar naar Flores - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

van Bacalar naar Flores

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

01 December 2012 | Guatemala, Tikal

Woensdag 28 nov
Na het bezoek aan het meertje, zijn we met Jacqueline nog even gaanlunchen in Bacalar, hebben wat eten gekocht in een klein winkeltje voor de lunch van morgen. Dan snel terug naar de accommodatie, want om 15:00 uur vertrekken we met Jacqueline vor de fullmoon/sunset kajaktour over Laguna del Bacalar. Het begijnt een beetje te miezeren en het is bewolkt, maar wij overtuigen Jacqueline ervan dat wij altijd mooi weer hebben op vakantie, dus we gan toch, iets later dan de planning. We gaan eerst een stukje langs de oever zodat Jacqueline kan zien hoe wij peddelen, ze heeft er alle vertrouwen in en besluit om ons mee te nemen naar de mangrove, we steken dus het meer over. Wij zitten in een dubbele kajak, wj achter en ik voor. Wj moet sturen en gelijk met mij peddelen. Het gaat vrij soepel en zijn redelijk snel aan de overkant, door de mangrove hoeven we niet te peddelen want daar is een lichte stroming. Dus wj hoeft alleen bij te sturen en ik kan foto's maken van dit prachtige gebied. We moeten wel dezelfde route weer terug want we heben niet gbenoeg tijd om via de andere kant terug te gaan. We zien een hoop vogels, maar genieten ook vooral van de rust en de al langzaam ondergaande zon. Als we weer op het meer zijn is de lucht prachtig oranje, het is redelijk open getrokken en de wolken die er zijn maken de zonsondgang alleen maar 'spannender'.
We gaan dezelfde weg terug, dus tegen de lichte stroming in. Iets meer werken, maar het valt ons mee. Helaas is het nog bewolkt dus die volle maan die maakt niet veel indruk, maar de zonsondergang was toch mooi. Terug bij ons onderkomen krijgen we een Margarita als voorafje. Wij kijken er een beetje raar van op, maar hadden ons niet gerealiseerd dat er ook een romantic candlelight-dinner bij hoorde. De tafel is mooi aangekleed (verse bloemen in een schelp als vaas), 2 fakkels naast de tafel en het eten is opgeleukt met bloemen (nee, geen eetbare bloemen). We eten de soep met de kleinste lepel, want we begrijpen de Mexicaanse etiquette nog niet. De grote lepel lag in het midden, dus we dachten, het zal wel van binnen naar buiten horen aan de andere kant van de wereld. Weer verkeerd begrepen. 's Avonds horen we enorm gepiep van een beesie. Blijkt een kikker te zijn gegrepen door een slangetje. Interessant gezicht.
Donderdag 29 november
Weer heel vroeg wakker, maar toch beginnen we pas om ca. 10 uur aan de jungle walk. Niet veel beesten te zien, maar wel mooie wandeling. Halverwege krijgt Claudia de schrik van haar leven want ze wordt heel hard ingehaald door een bruin beest van ca. 70 cm hoog. Was de hond van Jacqueline die 10 minuten achter ons aan was gekomen. Alle kans om nog iets van wild leven te zien is nu wel helemaal verkeken. Vervolgens gaan we op zoek naar de uitkijktoren. Dat blijkt een best verstopte uitkijk te zijn, want wij vinden hem niet. Veel gelopen maar geen uitkijk. 's Middags gaan we weer zoeken, maar nu gaat dezelfde hond mee als gids. Die loopt recht naar de toren toe en klim met ons een eind naar boven. Na 20 minuten houden we het voor gezien vandaag.
Vrijdag 30 november
Om 5:15 uur staat de taxi klaar. Vroeg naar Chetumal om de bus van 7 uur naar Flores (Guatemala) te halen. De balie die open is verkoopt geen buskaartje voor deze bus, maar verwijst ons naar de balie waar niemand achter zit. Om 6:40 uur verschijnt er een onuitgeslapen stuk mens aan die balie. De pen waar we onze gegevens mee moeten schrijven doet het niet, dus we gebruiken die van een daarop voorbereide medepassagier. Klein busje met 4 andere toeristen en een Mexicaans stel vertrekken we. Eerst de grens over naar Belize, door Belize city naar de grens van Guatemala. 2x betalen voor evenveel stempels in het paspoort, maar het valt ons alles mee. We hebben nu iets te veel Mexicaanse pesos over. We komen om ca. 15:00 uur aan in Flores, waar we kiezen voor het eerste hotel dat we tegenkomen en meteen een kaartje kopen voor het allereerste vervoer naar Tikal. Deze haalt ons om 03:00 uur op vanaf het hotel. We verwachten morgen een hele mooie zonsopkomst in een omgeving met heel veel dieren...