Singapore 1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Singapore 1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Singapore 1

Door: CenWJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

23 Augustus 2017 | Singapore, Singapore

Zondag 20 augustus 2017
Als iedereen zijn of haar roes heeft uitgeslapen, ontbijten we gezamenlijk. Jessica heeft speciaal voor ons yoghurt en kaas gekocht en een heerlijk bruin brood, zoals we die 3 maanden niet meer hebben gehad. Vandaag gaan we rustig aan doen, dus we kiezen één van beide buitenzwembaden in het complex en nemen een frisse duik in een bad van wel 40 meter lang en 25 meter breed. Die we met 3 andere bewoners moeten delen, dus je moet soms goed uitkijken waar je zwemt. Er is ook een fitnessruimte, een tennisbaan, enkele buitenbarbequeplaatsen en een jacuzzi, maar we zouden het rustig aan doen vandaag.

's Avonds gaan we naar een groot, druk winkelcentrum waar op de bovenste verdieping een foodcourt is; allerlei aanbieders van Indonesisch, Chinees, Japans, Indiaas en nog veel meer eten bij elkaar. In Amsterdam heb je de foodhallen, het is een beetje vergelijkbaar, maar hier zijn veel meer aanbieders en het is een stuk goedkoper. We eten eerst wat Chinees en daarna Indiaas: de Nosa special van de dag, een gevulde rijstpannekoek met 4 sausjes. We ontdekken zo de heerlijke, voornamelijk vegetarische zuid Indiase keuken.

Daarna lopen we naar Sentosa eiland. Dit is één groot park van vermaak. We slaan de kranendans over, want we willen geen half uur wachten. Iets verderop is een enorme leeuwenkop-op-vissenlijf-standbeeld (Merlion) dat met een lichtshow wordt beschenen. Dit is echt knap gemaakt. Verder langs vele fonteinen komen we bij het strand uit. We kopen een biertje en zien verderop een waterfonteinenlichtshow die van een andere orde is dan degene die wij zagen in Kota Kinabalu. Met fonteinen tot wel 30 meter hoog, lasers, projecties in mistwolken, vuurballen en vuurwerk. Indrukwekkend. We nemen de monorail terug, kopen nog wat in een grote supermarkt en gaan terug naar ons nederige appartementje op de 20e verdieping. Neem een slordige 1,5 miljoen euro mee als je er één wilt kopen.

Maandag 21 augustus 2017
Fabian gaat vandaag aan het werk, wij gaan samen met Jessica Singapore verkennen. We nemen de metro naar Gardens by the Bay. Dit is een prachtig opgezet en tot in de puntjes onderhouden park waarin ook de "supertrees" staan, metalen constructies in de vorm van een boom of watertoren, waartegen een groen bos van epifyten groeit. In het park zijn 2 enorme glazen "domes" (min of meer koepelvormige kassen), waarin op een werkelijk prachtige wijze planten en bomen van over de hele wereld groeien. We kijken onze ogen uit naar deze onaziatisch tot in de perfectie uitgedachte tuinen. Niks half werk. De architectuur is indrukwekkend, de gebruikte technieken voor kimaatbeheersing en energievoorziening zijn interessant maar het is vooral heel erg mooi. Over het park kijkt het Marina Bay Sands Hotel, een combinatie van 3 gebogen gebouwen, die boven het dak door een soort tafelblad met elkaar zijn verbonden. Het tafelblad steekt aan een zijde een meter of 40 uit, waardoor het uitzicht vanuit het zwembad en restaurant nóg spectaculairder en spannender moet zijn.

Na het bezoek van de tuinen eten we een voortreffelijke lunch bij het daar aanwezige Chinees restaurant: dimsum, miniloempia's en een bapaobroodje met gepeperde eend. Zo hebben we de hele morgen en een hap uit de middag al besteed.

Met de metro gaan we naar Little India, waar het vol is met juweliers, die ook nog eens klandizie hebben. We lopen de Mustafa supermarkt in en lopen door de grootste supermarkt waar we ooit in zijn geweest; met 4 verdiepingen verspreid over verscheidene gebouwen, die met bruggen zijn verbonden, is deze winkel een groot winkelcentrum in zijn eentje. En deze winkel heeft geen sluitingstjden (24/7, 365 dagen/jaar), dus je hoeft je nooit te haasten. We zoeken in de afdeling kruiden wat saffraan hier eigenlijk kost, maar dat valt niet mee. Bijvoorbeeld voor turmeric (kurkuma) is hier 3 meter aan schappen gereserveerd. Saffraan is ook hier aan de prijs.

Buiten kopen we een Roti Prata met kaas, ons ook tot nu toe onbekend. Het wordt, vergelijkbaar met een pizzabakker in Nederland, voor het raam klaargemaakt door een onvermoeibare kok die een snelheid en handigheid toont, dat je bijna geneigd bent te betalen voor de show. Totdat hij, heel onhandig, bij de laatste handeling 4 Rotis op de grond smijt en daarmee 4 minuten werk in de prullenbak laat verdwijnen. Wij hadden onze portie al ontvangen.

Terug naar de Skyline Residence, want we zijn na zo'n dag hard werken hard toe aan een duik in het zwembad. Het was best warm vandaag... Daar aangekomen wacht Fabian ons al op en kletsen we de dag bij aan het zwembad met een hapje en een drankje.

's Avonds verrassen Fabian en Jessica ons met een taxi voor de deur, die ons vieren naar Clarke Quay brengt. De oude haven, dat nu is omgetoverd tot een horecacentrum vol restaurants, live muziek en enkele discotheken/clubs. De gebouwen hier zien er pas gerenoveerd uit, nog strak in de lak in vele kleuren. Singapore is een westerse uitzondering in een Aziatische omgeving. We vinden het grappig om te horen dat het economische brein achter de op handen gedragen voormalige premier Albert Winsemius heette. Hij wordt beschouwd als een zeer belangrijke factor in de welvaart en het welzijn van deze stadstaat. "Those Dutch are everywhere".

We eten Mexicaanse taco's en onder begeleiding van live muziek ontfermen wij ons over een gierend dure fles Pinot Grigio van 84 dollar. Wij mogen niet betalen en het was dan ook niet de bedoeling dat WJ de rekening van het eten snel had opgevraagd en betaald. Jessica en Fabian verzekeren ons dat wij die kans tot wederdienst in Nederland binnen afzienbare tijd wel krijgen.

Morgen begint de Chinese 7e maand en ter gelegenheid daarvan worden vele Amerikaanse nepdollars in grote bakken verbrand, opdat de voorouders dit vuile geld in een andere wereld kunnen besteden. Het is interessant om te horen hoe de Singaporese overheid omgaat met deze multiculturele samenleving, waar respect voor elkaars religies en integratie met een beetje dwang succesvoller verloopt dan elders in de wereld. In dit voorbeeld worden de verbrandingen niet verboden, maar zijn hiervoor bakken in de stad geplaatst, opdat de straat of de omgeving niet mee wordt verbrand en de overlast wordt geminimaliseerd. Toewijzing van appartementen of huizen geschiedt hier volgens vastgestelde verhoudingen van afkomst en religie. Eén bepaalde bevolkingsgroep vormt zo nooit meer dan 30% van het totaal.