Hanoi naar Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Hanoi naar Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Hanoi naar Sapa

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

03 Juni 2017 | Vietnam, Sa Pá

Woensdag 31 mei 2017

5.15 uur gaat de wekker. We worden tussen 6.30 en 7.00 uur opgehaald bij de lobby van ons hotel. Tassen ingepakt en om 6.00 uur wachten wij op het ontbijt. De stretchers van het personeel staan nog in de lobby en er is een Vietnamees gezin dat graag onze kamer overneemt. Dan maar eerst tanden poetsen en daarna ontbijten. Om 6.20 krijgen we een meeneem broodje en om 6.30 is er fruit en koffie. Om effe voor 7 uur stappen we in een minibus richting grotere bus. In deze grote bus zijn net als de foto op de website alleen ligstoelen. Iedereen schoenen uit en naar binnen. De stoelen zijn wel gemaakt voor Vietnamese lengte maar we kunnen allebei toch wat slapen onderweg. Sapa is een lelijke stad in een prachtige omgeving. Het uitzicht is adembenemend en mochten wij nou net een hotelkamer met uitzicht hebben! We doen vandaag verder rustig aan. We boeken een wandeltoertje met Engels sprekende gids voor morgen. Slenteren door de stad, maar het lijkt of de beste eettentjes gewoon bij ons hotel in de straat zijn. We eten heerlijk in een restaurant waar veel Vietnamezen zijn: groene papayasalade (absoluut een aanrader!!!!), noodles met groenten en een hele gebakken vis. In het hotel checken we mail en gaan vroeg naar bed.

Donderdag 1 juni 2017
We hebben vandaag weer een ontbijt dat vooral uit noodles, rijst of soep bestaat. Maar er is ook brood en gekookt ei en we hebben onze eigen la vache qui rit. Rond 9.00 uur is onze gids er al, we wachten nog op het busje dat ons naar het begin punt van onze wandeling brengt. Die is er ook vrij snel, we krijgen nog 2 flesjes water mee en dan vetrekken we. Onze gids vraagt of we wat meer willen wandelen dan de planning was, ja hoor dat willen we wel. Dus busje stopt en we gaan aan de wandel, we worden gelijk gevolgd door 3 dames (locals), die ons natuurlijk graag iets willen verkopen. We krijgen al vrij snel een hart gemaakt van varenblad, leuk hoor maar waar laat ik het...we binden hem aan de rugzak in de hoop hij blijft hangen. De wandeling is prachtig door en tussen rijstvelden, maisvelden en plateaus met waterhyacinten. Mooie uitzichten, ooh en ondanks het regenseizoen, nog geen druppel regen en vanochtend vroeg zo'n 20 graden, maar de temperatuur loopt snel op naar 30 graden. Onze gids loopt niet zo heel hard, ondanks dat het een jonge vent is, heeft hij last van zijn knieen wat komt door de vele wandeltoertjes. Dus het tempo is goed te doen en aangezien we met z'n 2-en zijn hebben we verder met niemand rekening te houden. We hoeven hem ook niets over de natuur hier te vragen want hij ziet een mol die vergeefs uit de goot probeert te klimmen voor een muis aan. We lunchen al om 10 voor 11 heerlijk in een klein dorp, daar kopen we 2 armbandjes (die in Parijs als bungabunga bandjes doorgaan) voor 30.000 dong = €1,20, die later door een klein kindje worden aangeboden voor 5.000 dong p/st. We doen nog 2 dorpjes aan en hebben steeds een andere escort. De homestays die we tegenkomen doen ons meer denken aan guesthouses en geen slaapplek bij de mensen thuis. Wij zijn blij dat we gewoon in ons hotel verblijven. We komen een man tegen die zijn eendjes uitlaat, dat moet op de foto! Vanaf het laatste dorp gaan we naar een bamboebos waar ontelbaar veel grote, oranje vlinders fladderen, je moet bijna uitkijken dat je er niet op gaat staan. Het pad in het bamboebos is op sommige plekken best steil en de vriendelijk dames geven Claudia dan een handje als hulp. We zien nesten hoog in de bamboe en denken, zullen we hem vragen wat voor nesten dat zijn? Nee, hij zal vast muizennesten zeggen. We lopen ook nog langs een waterval, nou ja waterval, er sijpelt wat water naar beneden, dat komt er van, het regent ook nooit tijdens onze vakanties...Laatste stuk is een pittige klim redelijk steil omhoog. Pfft, het is bloedheet en het zweet gutst aan alle kanten van ons af. Bovenaan bij de weg kopen we een koude 1,5 liter fles water die we bijna in 1x opdrinken. Misschien iets te koud, want Claudia krijgt erg kramp in haar buik. Maar wel lekker. Na een kwartiertje is er een auto die ons langzaam over een slechte weg weer naar het hotel brengt. We relaxen nog wat en zoeken uit wat we morgen gaan doen, checken waar de bus vandaan vertrekt, daarna het dorp in om te eten. WJ neemt een vegetarische hotpot, een soort van Chineesfondue. Hij krijgt een gasfornuisje met daarop een pan met water waar al kruiden (steranijs, ananas,lenteui enz) in zit, daarnaast krijgt hij een bordvol kool/paksoi/lenteui, een bord met tofu en paddestoelen, een schaaltje gehakte chilipepertjes en een bord met mie. Je gooi alles in de de boullion en dan schep je alles er weer uit. De eigenaar doet het eerst even voor en WJ nodigt hem gelijk uit mee te eten want het is zoveel....maar dat slaat hij af, Claudia moet maar meeeten.....ja maar die heeft al een soort nasi besteld.
Conclusie Sapa: Prachtige omgeving, maar er worden momenteel zoveel hotels en andere grote gebouwen gebouwd. Alles gericht op toerisme. Zeker wel de moeite waard, want het is prachtig, maar zeker niet meer autentiek.

• 03 Juni 2017 - 17:23

Mirella:

Hebben die armbandjes dezelfde betekenis als in Parijs?

• 04 Juni 2017 - 15:13

Claudia & WJ :

Geen idee, maar ze doen ons er wel aan denken. Ik heb er 2 gekocht dus zit de komende weken goed