Hongkong- deel 1 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Hongkong- deel 1 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Hongkong- deel 1

Door: CenWJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

29 Mei 2017 | Hong Kong, Hongkong

Woensdag 24 mei 2017.
Vandaag is de dag van vertrek. We staan allebei om 6 uur op, want willen nog veel doen. We willen ons huis graag terug in dezelfde staat als dat we hem hebben achter gelaten, dus dan is het wel zaak dat wij het een beetje netjes overdragen. Stofzuigen, dweilen, spullen in dozen, heg en treurwilg snoeien, kippenhok schoonmaken, laatste wasjes draaien en oh ja, tas inpakken. We haddennog een redelijk lijstje op onze vertrekdag te doen, om de laatste professionele werkzaamheden maar niet te noemen. Bij WJ schiet het in zijn rug, zal ie nog enkele dagen goed last van hebben, maar laten we niet zeuren, het is vakantie!! We wordenruim op tijd door mama naar Schiphol gebracht en vliegen met mooi uitzicht over Amsterdam, Noord-Holland en IJsselmeer naar Helsinki.

Donderdag 25 mei 2017.
Na een korte overstap zijn we zonder noemenswaardigheden, behalve dat je om 12 uur 's 's nachts nog een maaltijd krijgt aangeboden, die wij afslaan, goed in Hong Kong aangekomen. We kopen een Octopuskaartje voor het openbaar vervoer en gaan met de bus naar ons hotel in Mongkok. 8e halte, maar na een half uur zijn we nog niet bij de eerste en de bus had toch echt goed de vaart erin. Daarna is het wel goed opletten want na halte 5 waren we ineens bij halte 8. Onderweg naar het hotel is een prachtig bloemperkje in de stoep met alle planten tegelijk in de bloei. Van plastic... Bij het hotel doet de lift het alleen met je keycard. Dat lukt ons niet. De receptionist doet het voor. Nou dat is een techniek die wij nog onder de knie moeten krijgen. Keycard erin en binnen een 8e van een seconde met precies de juiste vaart erweer uit trekken. Kamer op de 10e verdieping, dus trappen zijn geen optie. Lekker douchen en de stad verkennen. Het is intussen al avond hier. We gaan vanavond The symphony of light kijken bij the Boulevard of stars. Met de bus daarheen, wat is het OV hier fantastisch en op naar ons doel. Nou, de boulevard is wegens bouwwerkzaamheden gesloten - er wordt overal in HK gebouwd, er is een heel nieuw eiland gecreeerd, als je vandaag een appartement met uitzicht op zee koopt is dat over 20 jaar uitzicht op een nog hogere flat op nieuw opgespoten land; er wordt ook een onvoorstelbaar lange brug van HK naar Macau gebouwd - dus we gaan lekker eten aan Salisbury street met uitzicht op HK-Eiland. Heerlijke tapas (ja, Chinees eten komt nog wel) vergezeld van een glas fantastische wijn. Toch om 8 uur afrekenen om de symphonica of lights (zoals Claudia Borsato-Hoogmoed het liever noemt) beter te kunnen zien. Vanaf 8 uur elke avond wordt de hemel vanaf diverse locaties met laserlampen beschenen -ja, smog heeft ook zijn voordelen - te beginnen vanaf 1 wolkenkrabber, daarna meer tegelijk. Na een kwartier wachten wij met diverse andere toeschouwers nog behoorlijk lang op de climax, maar die is kennelijk al geweest. We zijn moe en nemen nu de metro terug naar ons hotel. HK Chinezen slurpen hun eten en drinken naar binnen, maar wachten keurig in 2 rijen naast de metrodeuren totdat de uitstappers eruit zijn en stappen daarna pas in. Om vervolgens massaal op de telefoon aan hun sociale leven te werken.

• 29 Mei 2017 - 19:54

Mirella:

Ah joh... 10e verdieping, hadden jullie toch kunnen lopen?

• 30 Mei 2017 - 11:04

Peter En Lucie:

Het verhaal van de hoge gebouwen en bouwwerken komt ons heel bekend voor. Zoals wij - menen wij - al aangaven zijn wij net terug van een rondreis door China. In en rond de grote steden hetzelfde beeld als in HK: Overal wordt gebouwd en het ene gebouw is nog hoger dan het andere. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het uitzicht. Ook bruggen kunnen ze daar bouwen!! Niet alleen heel functioneel (meerdere lagen, voor normaal verkeer èn voor openbaar vervoer, w.o. de treinen) maar ook vele mooi! Wellicht een kwestie van smaak. Steden waren veel schoner dan ons was voorgespiegeld. Men doet z'n best om het de toeristen naar hun zin te maken. Hopen dat dat bij jullie ook lukt! Kijken uit naar julie volgende verslag.

• 31 Mei 2017 - 09:06

Claudia & WJ :

10 verdiepingen op met 20 kilo op je rug en nog een kleine rugzak op je buik + een camera, en bloedje heet, hoewel in het hotel de airco staat te loeien.... ik was erg blij met de lift!

Mensen hier zijn allemaal super vriendelijk.