Singapore 2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Singapore 2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Singapore 2

Door: CenWJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

24 Augustus 2017 | Singapore, Singapore

Dinsdag 22 augustus 2017
WJ heeft waarschijnlijk in een van de vluchten een verkoudheid opgelopen, want zijn neus bleef de afgelopen dagen lopen, het gaat nu weer wat beter. Maar kennelijk is Claudia nu ook aangestoken, ze staat op met een barstende koppijn. Vandaag weer rustig aan doen; Claudia slaapt de ochtend uit en WJ leest wat over Singapore.

We hebben gisteren geïnformeerd naar de mogelijkheid om twee dagen eerder naar huis te vliegen, maar voor die prijs kan je een ook nieuw vliegticket kopen. Gelukkig is Singapore een hele mooie en interessante stad en vermaken we ons prima deze laatste dagen, maar huis lonkt ook en in Nederland krijgen we het retedruk de komende weken: Claudia staat zaterdag op de jaarmarkt in Hazerswoude, WJ maandag alweer bij een klant, om niet te spreken over de vele emailvragen die we alleen vanuit NL kunnen oplossen en bandjes die staan te trappelen.

WJ doet samen met Jessica wat boodschappen en een uitstapje naar de parken en bossen in de omgeving. Het is en leuke wandeling over een mooie voetgangers/fietsersbrug, een - uiteraard tot in de puntjes onderhouden - park, een loopbrug over de boomtoppen en een bos tot aan een hele grote vijver. Er zijn heel veel fietspaden in deze stad en die worden voornamelijk gebruikt door mannen in keurige vouwbroek en overhemd op een elektrische step. Net alsof papa zoontjes step heeft geleend.

Bij de vijver aangekomen zien we enkele waterschildpadden zwemmen en blijven even staan kijken aan de oever. Dan zien we een heel gezin otters aan de overkant zwemmen. Ze zijn hier dus echt! Gisteren waren er borden die voor overstekende otters waarschuwden, maar hoe we ook zochten, die waren nergens te vinden. Vandaag zijn we niet op zoek en dan zie je vaak meer. De otters komen ook naar onze kant van de oever en komen zelfs uit het water om over te steken naar een volgende vijver of zee. In de vijver zwemmen verder ook grote goudvissen, het ziet er allemaal gezond uit.

We lopen terug, want het is intussen al tegen vijven. Jessica heeft vanmorgen al eten bereid en vanavond krijgen we 2 heerlijke salades waarin de smaken zoet, zuur, pikant en zout op een heerlijke wijze in balans zijn. Claudia is intussen redelijk opgeknapt. We kletsen de avond weg op het balkon.

Woensdag 23 augustus 2017
Fabian is vanmorgen voor dag en dauw vertrokken richting Bangkok, wij hebben nog 2 dagen Singapore. Ontbijt bestaat uit (wat een straf...) vers brood met kaas of zalm, kappertjes en ui, vruchtenyoghurt en vers fruit. Nee, we hoeven nog steeds geen ei, dank je.

Claudia kiest McRitchies park als bestemming voor vandaag. Met de metro erheen en vervolgens 4 uur wandelen door het woud. We zien meteen veel makaken en over de hele route ook veel hagedissen tot bijna een meter lang. De vogels zijn goed te horen, maar die kunnen zich verstoppen achter de bladeren. Onderdeel van onze route is een mooie hangbrug over de toppen van de bomen, waarvandaan we, zo ver we kunnen kijken, alleen groen zien, midden in deze stad! De enorme meren in dit park vormen onderdeel van de watervoorziening van Singapore. Het lijkt erop dat het stadsbestuur als een van de weinigen ter wereld het belang van natuur midden in de stad op waarde weet te schatten. We rusten even uit langs een van de meer dan 20 golfbanen van Singapore en speciaal voor Claudia dient zich een otter aan. Hij heeft net een Par 4 hole afgelegd en vindt het tijd voor een frisse duik. Vervolgens komt ie ook aan onze oever met zijn kop boven water om te checken wat wij hier uitspoken.

Moe van de lange wandeling nemen we bus en metro naar Harbour Front, waar nóg een food court is. Daar eet WJ een Mongoolse stoomboot maaltijd en Claudia verse miniloempia's met een Indiaas spinaziegerecht. Jessica heeft als verrassing ook een "carrot cake" voor ons besteld. Hierover spraken we gistersvond. De raadsel erbij: Het is geen taart en er zit ook geen wortel in. Het is een gebakken ei met iets van vis erin. Al met al hebben we te veel gegeten en is het hoog tijd om af te koelen in het zwembad.

Claudia houdt nog een verlate siësta, WJ en Jessica nemen een duik. Vanavond gaan we naar Gardens of the Bay, want in deze omgeving worden dagelijks 2 verschillende lichtshows gegeven. Het ziet er bij aankomst al sprookjesachtig uit. Om kwart voor acht barst het los. Onder begeleiding van muziek uit wereldberoemde musicals geven de supertrees een prachtige lichtshow, die na afloop - grappig - door het publiek wordt beloond met applaus. Benieuwd of de superbomen dat applaus ook waarderen.

Dan gaan we door het winkelcentrum Marina Bay Sands richting de volgende lichtshow, maar het winkelcentrum zelf is al een verzameling van bezienswaardigheden; in het midden van de begane grond is een kanaal met bootjes, waar een gondelier je heen en weer kan varen. Als de gondelier zijn rubberen roeispaan heen en weer beweegt, gedraagt deze zich als een vissenstaart en gaat het bootje vooruit. Het kanaal wordt aan één zijde regelmatig gevoed met water dat vanuit het midden van een enorme omgekeerde koepel van een verdieping hoger als een draaikolk naar beneden klettert. Soms is deze koepel leeg en dan is het grappig dat je elkaar kan verstaan als je aan weerszijden van de koepelrand (op een afstand van ca. 25 m) tegen elkaar praat. In de etalages van de winkels tonen de grote modemerken excentrieke kleding, bijvoorbeeld schoenen in alle kleuren en voorzien van spikes aan de bovenzijde. Maar we kwamen dus voor de lichtshow.

Buiten in de Marina Bay barsten de fonteinen, lasers en geluidsboxen los voor een daverende show van ongeveer 20 minuten. Allerlei figuren worden in de nevels geprojecteerd en je vraagt je vaak af hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. Deze waterdans is gewoon een tandje meer "over the top", dan de fonteinenshow die we eerder deze vakantie in Kota Kinabalu hadden gezien. En dit alles tegen de achtergrond van de duurste gebouwen van Singapore om de Marina Bay heen. Voor het park, voor beide lichtshows hoeven we niet te betalen en we hadden voorste rij plaatsen.

Dat compenseren we ruimschoots door wat alcoholische versnaperingen te bestellen. Heel veel moois in Singapore, waarvoor we zeker toegang over zouden hebben, is gratis te bezichtigen, maar alcohol is bijna onbetaalbaar. We vragen Jessica of we alsjeblieft een paar van onze Singaporese dollars hier mogen uitgeven, want tot zo ver hebben we nauwelijks iets mogen besteden. Claudia drinkt 2 Aperol Spritz en Jessica en WJ bier. Tussendoor vragen we voor de zekerheid wat de prijzen zijn, want het zou ons niet eens verbazen als we na 1 ronde al zouden moeten bijpinnen. De bediening is hier typisch Aziatisch; zeker 6 mens personeel voor 3 bezette tafels en niet één heeft de aandacht erbij. Je moet naar de bar toe om een bestelling te plaatsen... Enfin, ons geld is nu vrijwel op en Claudia maakt een foto van de exorbitante rekening. Terug naar ons appartement, waar Jessica erop staat dat we ook een fles "goedkope wijn" soldaat maken.

Donderdag 24 augustus 2017
We slapen een groot deel van de ochtend uit. Jessica verrast ons met een Indiaas ontbijt: roti prata met ei en bladerdeegbollen met een curry. We hadden gisteren ook Griekse yoghurt gekocht, maar die mag wachten tot vanmiddag.

Claudia checkt in en ons vliegtuig is overboekt. Nu krijgen we geld aangeboden als we omboeken. Nou ja... Maar we willen en kunnen niet wachten. Tegen twaalven nemen we de metro naar Chinatown. We lopen door de meest populaire winkelstraatjes en slaan de tempels over. Claudia fotografeert enkele vermoedelijk illegaal te koop aangeboden vliegende hagedissen, krokodillenolie, en vissen die iets op zeepaardjes lijken. Alles ligt hier schaamteloos zichtbaar te koop. Er zijn ook diverse kledingwinkels die maatpakken verkopen. Het pak dat van 7 felle kleuren stof is gemaakt trekt wel, maar WJ heeft zichzelf beloofd nooit meer in pak te lopen.

We nemen de metro verder naar Holland Village en komem er hier pas achter dat deze wijk naar ene meneer Holland is genoemd, niet naar ons land. Het meest Nederlands zijn 4 molenwieken die voor een foodcourt zijn geplaatst en een luifel met Heineken, maar daar gaat ons bloed niet sneller van stromen. We kopen nog twee hoofdkussens voor in het vliegtuig en nemen een laatste duik in ons zwembad. Onze vakantie zit erop!

Al met al hebben we zo genoten van deze stadstaat dat Singapore een top vijf positie verdient op onze favoriete wereldstedenlijst. Er is nog zo veel te zien en Claudia zegt zelfs dat ze het niet erg zou vinden als we hier een betrekking zouden hebben voor een jaar. WJ vindt het daar iets te warm voor. Liever bibberen in ons kikkerlandje. Lieve mensen, we komen eraan.

• 24 Augustus 2017 - 12:22

Mirella:

Gezellig!! Tot zaterdag op de jaarmarkt

• 24 Augustus 2017 - 12:52

Crammetje:

Wow net op tijd om het laatste reisverslag te lezen! Ik heb nog wat in te halen! ;-)
    Goeie terugreis en welkom thuis alvast!

• 24 Augustus 2017 - 15:13

Inge:

Heerlijk om zo met jullie avonturen mee te genieten.
    Hele goede terugreis en toitoitoi met de "Hollandse Drukte"

• 24 Augustus 2017 - 23:02

Hans N Ellen Bandell:

Claudia en WJ, wat hebben we genoten van jullie avonturen. Het was bijna of we er zelf bij waren.
    Ook omdat we in een aantal oorden zelf zijn geweest.
    Hartelijk bedankt voor de leuke en humoristische verslagen en mooie foto's.

tot ziens