Ba Vi naar Ha Long Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Ba Vi naar Ha Long Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Ba Vi naar Ha Long Bay

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

04 Juni 2017 | Vietnam, Hạ Long

Zaterdag 3 juni 2017
We waren nog vergeten te vertellen over de variatie aan krekelgeluiden op Ba Vi. We geven ze namen, die hun geluid recht doen. Zo hadden we de kapotte V-snaar, vlakschuurmachine, taxiend vliegtuig, maar bovenaan de berg kwamen we bij cirkelzaag, en cirkelzaag haalt ook het volume van onze afkortzaag! In Nederland zou je oordoppen verstrekt krijgen bij de ingang. Wat ons verder nog opvalt hier is dat men hier bij woningbouw respect heeft voor bomen. We hebben een huis en een overdekt terras gezien waar de boom in was blijven staan en het dak eromheen is gebouwd. Ook op het pad naar de tempel vandaag staan bomen, waarvan de stam zo ongeveer in beton is gegoten, maar de bomen staan er nog. Alleen wegenbouwers van de autoweg naar de berg hadden minder respect voor bomen. Wandelend naar beneden constateerden we hoeveel ravage deze wegenbouwers hadden aangericht; complete aardverschuivingen op diverse plaatsen hebben ongeveer tot 100 meter onder de weg alle bomen weggevaagd. Zo jammer, midden in een natuurpark... Ba Vi was de moeite waard, maar toch besluiten we eerder weg te gaan en we gaan morgen verder richting Ha Long Bay.

Zondag 4 juni 2017
Na het ontbijt annuleren we 1 nacht bij receptie. Dat gaat best soepel, we krijgen contant geld terug en nemen een taxi naar Son Tay. Bus 71 naar Hanoi vertrekt net voor onze neus, dus in Vietnamees vragen we welke andere bussen naar Hanoi rijden. Los van alle misverstanden levert dat wel een snellere bus naar Hanoi op. Daar met taxi naar grote busstation en daar een combiticket kopen voor bus naar Ha Phong - boot naar Cat Ba eiland - bus naar Cat Ba Town. Cat Ba is het grootste eiland van Ha Long Bay. Vanmorgen ook al accomodatie kunnen boeken. Op het busstation is een vreemd tafereel gaande. Er zijn ongeveer 20 mensen opgesloten achter loketraampjes en elk mag kennelijk maar 1 soort buskaartje verkopen. Stel je voor dat je op station Leiden een aparte verkoper achter een loket hebt voor elke mogelijke eindbestemming: Amsterdam, Vlissingen, Hoorn, Utrecht, enz. En zodra er een reiziger in de hal komt gaat elke verkoper tegen het raam tikken, kaartje uit het loket reiken en schreeuwen: "Utrecht, Utrecht, Utrecht, je moet bij mij het beste kaartje voor Utrecht kopen! En zo ook andere bestemmingen. Alsof je op een busstation pas besluit waar je heen wil. Intussen staat er een mannetje van een jaar of 25 orde te handhaven. En hij is gewapend met een scheidsrechtersfluitje en een megafoon. Naast ons waagt iemand om een voet op een stoel te plaatsen en de handhaver gaat vanaf 1 meter afstand door de megafoon zeggen dat dat niet mag. De uitwerking blijkt zeer effectief. Een kwartier later wil een man even languit liggen. Hij heeft zijn ogen net dicht en het scheidsrechtersfluitje wekt hem voor de komende 2 uur. Maar boetes blijven uit, dus wij geven onze voorkeur aan deze methode.

De bus naar Ha Phong is lekker koel, maar onze hoofden en lijven zweten nog een uur na. Wat is het HEET vandaag! Eenmaal Hanoi uit rijden we 100 km lang over een 6-baans tolweg met nauwelijks een ander voertuig. Kennelijk komt Europees subsidiegeld ook bij Vietnamese wegenbouwers terecht... Onze bus rijdt vorstelijk over de middenbaan. We stappen in Ha Phong over op een snelle draagvleugelboot en als WJ zijn voet verplaatst wijst Claudia streng naar een bord vol met onleesbare regeltjes: "Dat mag dus niet". Als WJ gaat staan om een witte reiger met zwarte nek beter te zien tikt Claudia op het bord. WJ gaat gedwee weer zitten.Wij hebben ons lesje geleerd. De aansluitende bus op Cat Ba rijdt op 2km afstand langs onze resort. We laten ons hier uitzetten en lopen naar onze eindbestemming. Dat valt nog tegen, met deze temperaturen. Claudia wil een buffel in het water op de foto zetten, maar die komt agressief uit het water richting de weg. Dan maar geen foto, maar opeens hebben we weer opvallend veel energie in onze stappen. Drijfnat komen we aan bij Cat Ba Ecolodge Resort. Wij hebben een koude douche en heeeel veel drank verdiend. Alleen de douche is niet koud en het bier ook niet echt, dus drinken we bier met ijsklontjes.

• 04 Juni 2017 - 18:28

Rinus:

De toestand in het busstation klinkt bekend. Zo gaat het hier in Brazilie ook. Iedere bestemming wordt door een andere busmaatschappij verzorgd. Concurrentie is er dus niet, alleen naar de grotere plaatsen gaan verschillende bussen. Maar in ieder geval staan de eindbestemming en de tussenstations duidelijk op borden boven de loketten, en gelukkig in goed leesbaar Portugees.

• 06 Juni 2017 - 14:32

CATHERINE:

Laat de waterbuffel maar zitten. Het is niet waard je leven te riskeren voor een foto.
    Ik vind echt super leuk om jullie verslagen te lezen. Zit lekker weg te dromen met jullie advonturen. Petje af voor de regelmaat waarin jullie ons op de hoogte houden van jullie belevenissen. Mijn dank ervoor. Ik wacht met smacht op het volgende bericht. ENJOY!!!!