Honkong - deel 2 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu Honkong - deel 2 - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Claudia & WJ - WaarBenJij.nu

Honkong - deel 2

Door: CenWJ

Blijf op de hoogte en volg Claudia & WJ

30 Mei 2017 | Hong Kong, Hongkong

Vrijdag 26 mei 2017
Heerlijk geslapen. Allebei om 6 uur wakker. Niks jetlag, gewoon 's ochtends vroeg allebei fris en gretig voor deze nieuwe dag. We ontbijten in het hotel en we starten allebei met de overdaad aan vers fruit: banaan, meloen, watermeloen,dragonfruit, lychees heeeerlijk! WJ probeert de locale specialiteiten (over 3 ontbijten verdeeld: noodles, soort aardappelkroketten, bapaobroodje met gehaktballetje, een dimsum met onbekende inhoud, wat smakeloze rijstepap met hete groenten) maar geeft uiteindelijk toch voorkeur aan een broodje ei of corn flakes. Ook de krokante muesli geprobeerd maar die moest eerst losgebikt worden. Was 1 grote klomp. Aan alles is overdaad behalve aan broodbeleg. Dat is beperkt tot ei (groen doorgekookt of gebakken) en jam of marmelade. Wij wandelen vandaag naar de bloemenmarkt naast het stadion. De bloemen hebben kleuren waarvan we afvragen of die van moeder natuur of van de bloemist komen, we zien prachtige boeketten, maar volgens ons het best geschikt op een rouwkist. Wel leuk om zoveel bloemisten in 1 straat te zien. De bloemenmarkt loopt over in de vogeltjesmarkt. De bomen daar zijn vrijwel allen voorzien van een kaartje. Wij zijn wel geinteresseerd in de Chinese bomencultuur, maar op 40 bomen komen niet meer dan 4 verschillende namen voor. Verder zijn wij vooral geinteresseerd in de vogeltjes die hier nog vrij rond vliegen. Die komen af op de restanten vogelvoer: levende sprinkhanen en meelwormen, veel zaad. De vogeltjes in kooitjes vinden we alleen maar zielig, vooral als je bedenkt dat dit de allersterksten zijn die het transport hebben overleefd. We gaan weer naar Salisbury road, nu om te eten in Serenade. We bestellen thee (green snail spring en "love at first sight"). De slakkenthee smaakt vinden wij ook naar slakken en de liefdesthee vooral naar goedkope parfum. Maar de dimsums zijn prachtig! In de vorm en kleur van goudvissen, ganzenvlees in de vorm van een kleine gans. En ze smaken nog lekker ook. Wij vinden foto's maken van je eten heel stom, maar nu konden we dat echt niet laten. Onderweg naar de ferry krijgt WJ een Indier die hem een maatpak wil aansmeren. "Wat denk je zelf" verstond ie niet maar we hebben hem wel uiteindelijk aan zijn verstand kunnen brengen dat WJ en maatpakken nooit vrienden zullen worden. We varen naar HK eiland en nemen de tram naar The Peak voor het mooiste uitzicht over de stad. Wel mooi, maar laten we zeggen dat het een beetje heiig was. Smog klinkt zo negatief. We kopen een ijsje omdat de ijsstal er zo mooi uitziet - ijs op een stokje waar de vruchten zichtbaar in zijn bevroren - maken foto's van chocolade-kunstwerken drinken koffie/smoothie met uitzicht en nemen de bus weer naar benee. Dwz de bus rijdt vanaf "the peak" eerst bergop en daarna pas naar benee. We gaan naar de PMQ, waar jonge kunstenaars van wereldwijd exposeren en verkopen. We zien veel aardigs, maar we gaan niet 3 maanden zeulen met koopwaar. We drinken bier uit een tinnen mok/ Aperol Spritz met nootjes die in rozemarijn zijn gedrenkt. Bijzondere combinaties. Via de rotzooimarkt aan Temple street night market gaan we naar een Koreaans restaurantje. Niet degene die we zochten helaas. De soep van WJ was zo pikant dat ie alleen met tranen in de ogen en loopneus naar binnen kon worden gewerkt. Tijd om te gaan slapen.

Zaterdag 27 mei 2017
Vandaag gaan we naar Lantau, het grote eiland in het westen van HK. Met de metro ben je er zo. We stappen uit in Tung Chung en zoeken bus 11 naar Tai O helemaal in het westen van het eiland. Oh, daar is de bushalte, maar we vinden bus 11 niet op de borden. Terug naar het metrostation, vragen aan de infobalie. Die legt ons vriendelijk uit dat de terminal aan de anderekant ligt. OK, bedankt. Vlak voordat we bij de uitgang zijn komt mevrouw infobalie achter ons aan hollen en wijst ze de juiste uitgang aan richting terminal. Dankjewel, dat is bijzondere service! We vinden de busterminal, maar weer geen bus 11. Nogmaals vragen. Nee, er is buiten nog een terminal. We vinden buiten een halte met bus 11, die komt net uit Tai O vandaan, maar met hulp van een behlupzame reiziger vinden we een 2e terminal waar een lange rij staat voor bus 11. Wij passen er precies in, de inmiddels aangegroeide rij achter ons wacht op de volgende bus. De eerste halte van deze bus is de halte waar we als eerste waren... We rijden over een mooi eiland met steile wegen en zo nu en dan een waterbuffel op de weg of wegwerkzaamheden als oponthoud naar Tai O. Als eerste worden we aangesproken voor een dolphin tour voor omgerekend 3 euro pp. We hebben voor morgen al een dolfijnentour besproken, maar dit is een buitenkansje. Met ca. 15 alleen maar Chinezen varen we naar zee. Na 5 minuten liggen we stil en zoeken we over zee. Oh ze zijn er vandaag niet! En we varen weer terug. De kortste dolfijnen tour ooit. Daarna varen we wel door het vissersdorpje met alle huizen op palen dus we krijgen wel waar voor ons geld. Na onze tocht stappen weer mensen in voor een dolphin tour. We slenteren door het dorpje. Het aanbod aan vis vinden we niet aantrekkelijk dus we lunchen vers fruit. Heerlijk! Maandag zijn hier de dragonboat races, dus eigenlijk vertrekken we een dag te vroeg naar Vietnam. Met de bus gaan we naar het Buddhabeeld midden op het eiland. Ja, voor ons is het een veel te groot beeld van een man die bescheidenheid predikt. We gaan de 268 treden op om hem van dichtbij te zien, slaan de tempel over en nemen de bus naar Mui Wo, aan de oostkant van het eiland. Daar nemen we een paar biertjes en een lekkere maaltijd aan het water met uitzicht op zilverreigers, zwarte wouwen en Chinese vissers die allen op hun eigen manier vis uit het water vangen. Met de ferry en metro weer terug naar ons hotel.

Zondag 28 mei 2017
Vandaag is dag van vertrek uit Hong Kong, maar we gaan ook dolfijnen kijken. Benieuwd of die combinatie gaat lukken... Vroeg op, tassen pakken en ontbijten. Claudia moet voor het uitchecken haar creditcard nogmaals afgeven, 2x tekenen voor de borg of zoiets en dan houdt eeen hotelmedewerker een taxi voor ons aan. We komen mooi op tijd aan bij de "pick up point" voor de dolfijnentour. Een stel heeft een grote tas met cameras en 1 camera past daar niet bij; die heeft een lens van een halve meter bij 20 cm diameter! Met de bus naar de boot op Tung Chung en varen naar zee, vlakbij Tai O. Vandaag hebben we meer geluk en we zien uiteindelijk 5 dolfijnen tegelijk opkomen. Iedereen neemt heel veel fotos, de telelens klinkt als een mitrailleur (12 fotos/seconde). Vandaag is al geslaagd! We komen in gesprek met de telelenshouder, die professioneel natuurfotograaf blijkt te zijn. We krijgen als aandenken een pak kaarten met zijn foto's en die zijn inderdaad stuk voor stuk prijswinnaars. Check de FB-site van Roger Brendhagen, daarop staat 1 foto van een dolfijn die wij niet kunnen overtreffen. Taxi staat klaar en we zijn gelukkig op tijd voor het vliegtuig naar Hanoi.

• 30 Mei 2017 - 09:15

Pepijn:

Leuk om te lezen; al heel wat gedaan en meegemaakt in korte tijd :-). Enne... als jullie spullen kopen kan je die ook goed inpakken en naar huis laten verzenden - pakken wij het wel uit voor jullie ;-).

• 30 Mei 2017 - 09:31

Marijke:

Wat hebben jullie al veel gedaan, tenminste zo komt het over. Gaan jullie dit tempo volhouden? Maar wel heel gaaf om te lezen, we reizen zo een stukje mee, leuk!
    Ben alweer benieuwd naar het volgende verslag. Geniet!

• 31 Mei 2017 - 09:10

Claudia & WJ :

Hongkong was een lekker vol programma. Daar hadden we maar 2,5 dag. Dus nu gaan we een tandje terug schakelen